Help, ik heb geen tijd!
"Te most precious thing that we all have with us is time" - Steve Jobs

Veel mensen klagen dat ze te weinig tijd hebben maar is dat wel echt zo? In de meeste gevallen gaat het bij de mensen die ik spreek / coach om te weinig prioriteit om eens goed na te denken over hoe we de drukte kunnen voorkomen. 

We hebben nooit echt goed nagedacht over hoe wij onze kostbare tijd en werkzaamheden het beste kunnen inrichten. Wij zitten vast in patronen, worden geleefd door de waan van de dag en beperken ons vaak tot het op de automatische piloot doen wat er maar op ons afkomt.

Tijd laat zich niet managen, wij zitten nu eenmaal vast aan die 24 uur per dag. Wat we wel kunt managen is hoe wij met die tijd omgaan.

Jouw bestaan


Dit is jouw bestaan. 

Elke cirkel representeert 1 levensjaar. 80 cirkels omdat de gemiddelde levensverwachting van een man is 79,9 jaar is en die van een vrouw 83,1 jaar. Wij hebben in dit leven gemiddeld 960 maanden = 4160 weken = 29200 dagen tot onze beschikking. 

Zoek in het plaatje (in de leesrichting) naar de cirkel waar jij op dit moment staat en kijk naar alle jaren die zijn verstreken. Ben jij tevreden over dat verleden en ben jij tevreden over de bereikte resultaten? Neem even de tijd om daar goed over na te denken.

Welke herinneringen heb je aan welk jaar? Valt jou op dat sommige jaren bijna zijn "verdwenen" en dat jouw mooiste herinneringen het eerst opkomen? Jouw afstuderen, die eerste kus, je huwelijksdag, de geboorte van jouw kinderen e.d. 

De zaken waar je je indertijd (vaak onnodig) druk om hebt gemaakt komen vaak niet naar boven. Denk aan de zaken waar je je nu druk om maakt en hoe je daar dan later op dezelfde manier op terug zult kunnen kijken, dat perspectief geeft rust.

Kijk ook naar hoeveel jaren jij nog tot jouw beschikking hebt. Neem de tijd om na te denken of de huidige inrichting van jouw leven past bij wat jij (nog) uit jouw bestaan wilt halen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld jouw werk (of je dit wilt blijven doen), jouw indeling van tijd. Waar krijg jij energie van, wat trekt energie weg? Wat staat er op jouw bucket-list? Zijn er relaties die je dichterbij zou willen hebben of juist verder weg? Van wie krijg jij energie en wie trekken de energie weg? Wie wil je naar jou toe trekken en van wie neem je afscheid?

Welke keuzes ga je maken om meer voldoening uit de nog beschikbare jaren te kunnen halen en welke afspraken ga jij daarover met jezelf en jouw omgeving maken?

Waar blijft de tijd?

"We volgen de gestage voorwaartse mars van de tijd, terwijl de toekomst het heden in raast en na een vluchtige moment van nu in het verleden verdwijnt." - Netflix Explained

De dagen, weken, maanden en jaren vliegen aan ons voorbij.

Hoe ouder we worden, hoe sneller de tijd lijkt te verstrijken. De tijd wordt naarmate we ouder worden anders ervaren door de verandering van onze interne biologische klok. Door de zgn. proportietheorie lijkt ons leven ook steeds sneller te gaan (als je 10 jaar bent is een jaar 1/10e van jouw leven, als je 50 bent 1/50e, een jaar is dus een steeds kleiner deel van je leven) en omdat we steeds minder nieuwe herinneringen aanmaken en meer op de automatische piloot doen heeft ons brein minder tijd nodig om nieuwe ervaringen te verwerken. Het brein "comprimeert" steeds terugkerende activiteiten (als fietsen naar het werk en televisie kijken) daarbij ook vaak tot maar 1 herinnering om "ruimte te besparen". Er valt dus minder te herinneren waardoor het achteraf allemaal korter lijkt. Hoe meer nieuwe herinneringen wij dus verzamelen, hoe langer ons leven voor ons gevoel duurt.

Het huidige ogenblik, de ervaring van het nu, duurt volgens psychologen maar 3 seconden. Alles daarbuiten valt onder het verleden of de toekomst. Wij leven te weinig in het nu, het enige moment dat daadwerkelijk bestaat. Onze mooiste nu-momenten nemen we vaak met een camera op om het later terug te kunnen zien...


Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That's why it's called the present - Alice Morse Earle


In de onderstaande overzichten laat ik je zien waar wij onze tijd gemiddeld aan besteden. Het doel is om voor jezelf na te gaan waar jouw tijd naartoe gaat, zodat jij kunt kijken naar waar je wel of niet tevreden over bent en waar nodig kunt bijstellen. Bewustwording is de trigger om zaken in beweging te krijgen.

Waar een mens in het leven grofweg gemiddeld de meeste tijd aan besteedt:

Slaaptijd


Wij slapen gemiddeld tussen de 7 en 8 uur, bij 7 uur komt dat al neer op een totaal van 23 jaar.

Werktijd

Wij werken gemiddeld 19 jaar van ons leven. Brits onderzoek uit 2016 wijst uit dat wij bij een 8-urige werkdag per dag maar 2,53 uur effectief werken, dit betekent 7 jaar effectief en 12 jaar ineffectief. 

Wij zijn op het werk onnodig veel tijd kwijt aan de to-do lijsten van anderen, e-mail, onnodige vergaderingen, dingen onnodig dubbel doen, zoeken naar informatie, afleiding, multitasken, switchtasken, social media, interrupties, dagdromen, ouwehoeren, koffie drinken e.d. 

Overwerken

Social Media

39 procent van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar zit drie uur of meer per dag op social media. De fysieke wereld kan voor sommigen al bijna niet meer concurreren met de digitale versie. Ik ben voor dit schema uitgegaan van ongeveer 2 uur per dag, dat is 6 jaar scrollend door het leven. Vaak uit angst om iets te moeten missen en om te checken hoe het met anderen gaat die hun leven vaak mooier neerzetten dan de werkelijkheid zodat jij mogelijk minder tevreden kunt zijn met jouw eigen leven.

TV kijken

TV kijken: 3:04 uur per dag (bron: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2016) is overeenkomstig met 10 jaar geen nieuwe herinneringen aanmaken.

Tijd "over"


Tijd die we “over” hebben: 20 jaar, bij de een is dat wat meer, bij de andere wat minder.

Binnen deze tijd maken wij:

  • Ons vaak te druk over werkgerelateerde zaken
  • Ons vaak te druk over het zaken uit het verleden die we niet meer kunnen veranderen
  • Ons vaak onterecht te druk over de mogelijke problemen van morgen

Het kan ook anders

Je kunt jouw tijd maar een keer uitgeven, wees er dus zuinig op.

Zie jij punten waar het voor jou of binnen jouw organisatie beter kan? Ga jij dan de tijd nemen om tijd te maken?

Tips

  • Prioriteer: hoe heb jij jouw leven / werk ingedeeld en waarom doe je de dingen die je doet? Analyseer welke onderdelen van invloed zijn op de kwaliteit van jouw leven, jouw werkplezier en productiviteit en richt je op datgene wat belangrijk voor jou is en waar jij energie van krijgt
  • Maak persoonlijke keuzes, ontdek nieuwe inzichten, maak de juiste persoonlijke keuzes op het gebied van o.a. werk, gezondheid en relaties om te groeien zodat jij jouw leven zo leuk mogelijk kunt inrichten
  • Plan slimmer: leer jouw agenda en werk organiseren binnen de tijd die ervoor staat. Haal al jouw deadlines en leer hoe je jouw werk buiten de werktijden volledig los kunt laten zonder schuldgevoel. Zodat jij eindelijk tijd hebt voor de dingen die je altijd al hebt willen doen
  • Mail slimmer: beantwoord niet klakkeloos alle mails op de automatische piloot maar reduceer inkomende mails tot een minimum, automatiseer en voed jouw omgeving op
  • Orden jouw informatie: 60 procent van de kantoorwerkers vindt dat ze hun werk niet altijd goed genoeg kunnen uitvoeren omdat ze de benodigde informatie niet snel genoeg kunnen vinden of verwerken. Volgens een onderzoek van Microsoft zijn wij zo’n 240 uur per jaar aan het zoeken en besteden wij ongeveer 40 dagen aan het opnieuw doen van wat we vergeten zijn. Zorg ervoor dat jij jouw werk kunt uitvoeren zonder ooit nog te hoeven zoeken naar jouw bestanden, taken en notities. Dat voorkomt ook uitstelgedrag en verhoogt het rendement en jouw werkplezier
  • Leer alles over de bewezen methoden die jou kunnen helpen om jouw doelen makkelijker te te kunnen halen en jouw drukte drastisch te beperken, je hoeft gelukkig het wiel niet zelf uit te vinden
  • Bereik samen meer in minder tijd op de werkvloer door het rigoureus aanpakken van ondoordachte ingesleten patronen waarmee wij elkaars drukte in stand houden
  • Werk slimmer met Microsoft 365: verken de software, organiseer zaken in samenhang, doe nooit meer dingen onnodig dubbel en zorg voor een super simpele werkwijze zonder afleiding

Meer over dit soort onderwerpen

Wil jij meer weten en meepraten over dit soort onderwerpen?  

Dan is het Minder Druk lidmaatschap echt iets voor jou!
Bekijk de gratis introductiecursus  + webinar + Minder Druk community.

Over de schrijver
Met de Minder Druk online cursussen & community, de slimme online werkplekken in Microsoft 365 en workshops draagt Minder Druk bij aan het verminderen van de werkdruk en het verhogen van de productiviteit en werkplezier. Een uniek en samenhangend aanbod dat gericht is op het bereiken van meer vrijheid, overzicht, rust in je hoofd en optimale resultaten voor jou persoonlijk of voor jouw bedrijf.
Reactie plaatsen