Inrichting en optimalisatie van de off- en online werkomgeving.

Video afspelen

Hoe haal je meer rendement uit jezelf, je werknemers en je bedrijf?

Ik help jouw organisatie met het optimaliseren van de werkomgeving. Kies voor een adviestraject, een online werkomgeving of een workshop.

 

Wat houden mijn trajecten en workshops in?

Mijn advies gaat zowel over de off- en online werkomgeving als social intranet. Met de medewerkers en het management zoek ik naar nieuwe manieren van samenwerken, zowel off- als online. We kijken vanuit de hele organisatie naar wat er nodig is om:

  • de drukte te beperken
  • goed overzicht te creëren
  • de communicatie te verbeteren
  • de productiviteit, het werkplezier en het rendement te verhogen

Daarnaast organiseer ik workshops, waarin je niet alleen leert hoe je de productiviteit binnen de werkomgeving optimaliseert maar ook hoe je je persoonlijke online werkomgeving in SharePoint / Microsoft 365 bouwt.

 

Hoe efficiënt werken je medewerkers?

Brits onderzoek wijst uit dat een werknemer bij een 8-urige werkdag gemiddeld maar 2,53 uur efficiënt werkt en toch zijn we te druk. Uit een ander onderzoek onder 1.700 werknemers in de VS, China, Zuid-Afrika, Engeland en Australië blijkt dat meer dan 60 procent van de kantoorwerkers vindt dat ze hun werk niet altijd goed genoeg kunnen uitvoeren omdat ze de benodigde informatie niet snel genoeg kunnen vinden of verwerken.

 

In Nederland is werkstress beroepsziekte nummer één. 1,3 miljoen werknemers hebben last van burn-outverschijnselen. Jaarlijks verzuimen werknemers 11 miljoen dagen als gevolg van werkstress. Werkgevers kost het verzuim 2,8 miljard euro (onderzoek TNO 2018).

 

Te weinig tijd voor belangrijke zaken

We zijn in ons dagelijks werk veel tijd kwijt aan randzaken, zoals het wegwerken van e-mail of zoeken naar informatie. En we verdoen ook veel tijd aan het ontvangen van juist teveel informatie, onnodige vergaderingen, afleidingen en interrupties. De belangrijke zaken blijven liggen: waar we eigenlijk voor zijn ingehuurd, waar we lang voor hebben gestudeerd. Waarom richten we ons niet vaker op de zaken waarbij we in onze kracht staan en waar we onze voldoening uit halen? Omdat we te weinig overzicht hebben, verschillende werkwijzen gebruiken die niet op elkaar aansluiten en werken volgens ondoordachte, opgelegde systemen.

 

Betere resultaten in minder tijd

Hoe dat komt? We hebben nooit echt geleerd om het werk goed te organiseren. En vaak is er niet goed nagedacht over wat werknemers en organisaties eigenlijk nodig hebben om efficiënt en effectief te werken en samen te werken. Het gaat bijna altijd over het vullen van de 8-urige werkdag en over het behalen van resultaten en deadlines. Terwijl er mogelijkheden en kansen liggen om in minder tijd meer en betere resultaten te bereiken, te innoveren, het werkplezier te verhogen en het verzuim terug te dringen. 

 

Bedrijfscultuur

We willen wel verandering maar hebben niet de tijd, prioriteit, middelen, energie of inspraak om dit te realiseren. Aanpassen van de ingesleten patronen is vaak moeilijk omdat deze te maken hebben met de medewerkers, de medewerkers in samenwerking met anderen en de organisatie als geheel. Het veranderen van een bedrijfscultuur is lastig en het gevolg daarvan is dat we maar blijven werken op de manier ‘zoals we dat altijd al deden’. Zo houden we elkaars drukte in stand.

Enkele cijfers

Dagindeling
Werk 24%
Slaap 29%
Vrije tijd 47%
Werkdag indeling
8-urige werkdag
Inefficiënt werk 63.96%
  • Een werknemer werkt bij een 8-urige werkdag gemiddeld 2,53 uur efficiënt (Brits onderzoek 2016).
  • Nederlandse medewerkers werken gemiddeld 3 uur per week over, leidinggevenden zelfs 6,5 uur.
  • 60 procent van de kantoorwerkers vindt dat ze hun werk niet altijd goed genoeg kunnen doen omdat ze de benodigde informatie niet snel genoeg kunnen vinden of verwerken.
  • Een gemiddelde werknemer wordt om de 11 minuten onderbroken.
  • We verliezen elke dag gemiddeld 96 minuten aan interrupties (bron: Harvard Business Review).
  • Een onderbreking van 4,5 seconden verdrievoudigt de kans op fouten, een uur focussen is gelijk aan 4 uur werken met afleiding.
  • Mensen switchen gemiddeld 566 keer per dag van taak.
  • 15% van de tijd gaat op aan vergaderingen, 67% van alle vergaderingen blijkt niet productief.
  • Bijna 3 op de 10 werknemers ervaren informatieovervloed, bij managers is dat 6 op de 10.
  • Gemiddeld hebben we 2617 schermaanrakingen per dag, zware gebruikers 5427, dit komt overeen met 1 tot 2 miljoen aanrakingen per jaar.
  • 3 op de 5 mensen besteedt meer tijd aan de computer dan aan de eigen partner.
  • 28% van de week spenderen we aan e-mail.
  • Gemiddeld krijgen we 124 mails per dag, dat is meer dan 600 per week.
  • De gemiddelde werknemer checkt zijn e-mail gemiddeld 11 keer per uur, dat is 88 keer per dag.
  • 50% checkt de e-mail voor het ontbijt.
  • 50% checkt de werkmail ook thuis.

Producten

Advies

Inrichten en optimaliseren werkomgeving

Workshop

Minder Druk op je werk

Online persoonlijk

Een persoonlijke online werkomgeving

Workshop

Persoonlijke online werkomgeving

Nog geen Microsoft 365?

Ik ben partner van Microsoft.

Microsoft 365 is een abonnementsservice in de cloud die de beste hulpprogramma’s samenbrengt voor de manier waarop mensen tegenwoordig werken. Dankzij Microsoft 365 die best-in-class apps zoals Excel en Outlook combineert met krachtige cloudservices zoals OneDrive en Microsoft Teams, kan iedereen op elk apparaat van alles maken en delen.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin