Ik ben naast tijdmaker bij Minder Druk fulltime werkzaam als supertrots hoofd van de ArtEZ Popacademie. Ik kan beide banen goed combineren omdat ik mijn tijd efficiënt heb leren inrichten ;-).

Je kunt meer over de oprichting van de Popacademie (1.0) en de drastische curriculumwijziging in 2011 (2.0) lezen in op deze pagina. Ik ben er trots op dat dit curriculum ons internationaal op de kaart heeft gezet en dat wij zelfs de Huffington Post hebben gehaald.

Afgelopen Maart heb ik als gevolg van Covid-19 net als andere bedrijven / opleidingen veel zaken moeten omgooien, meer daarover kun je vinden in dit artikel. Wij hebben in de periode maart t/m juni veel geleerd over hybride onderwijs en het gedeeltelijk wegvallen van manier waarop wij ons onderwijs en werkzaamheden hadden ingericht. Het verplicht loslaten van de totaal doorgeslagen bureaucratie in het onderwijs heeft op veel plekken mooiere resultaten opgeleverd.

Na alle positieve- en negatieve ervaringen met het online onderwijs en de nieuwe manieren van online samenwerken heb ik eind augustus nieuwe doelen geformuleerd voor dit studiejaar, een nieuwe visie ontwikkeld en het momentum gebruikt om juist nu de nodige acties te ondernemen richting de toekomst.

Doelen:

  • Verhelderen en vereenvoudigen onderwijsaanbod en onderwijsbeschrijvingen binnen een nieuwe Elo, meer uniformiteit
  • Flexibilisering onderwijs (flexibele leertrajecten, minder plaats en tijd-afhankelijk, de mogelijkheid bieden om vakken eerder af te sluiten)
  • Optimaliseren balans tussen fysiek / online & blended
  • Minder Druk voor studenten, docenten en onderwijsorganisatie: minder verplichtingen, minder moeten, meer mogen
  • Minder “school”, meer ruimte voor experiment: minder “dwangbuis”, meer ruimte om te kunnen falen: Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better
  • Minder toetsen door o.a. meer integratief toetsen, het elimineren van toetsen en het elimineren van onnodige verdubbelingen
  • Betere spreiding studielast
  • Betere toets-spreiding ter bevordering van het continue studiegedrag en minder pieken in de toetsperiodes 
  • Minder toetsgericht opleiden: meer vanuit de intrinsieke motivatie productgericht laten studeren. Er komen ook meer mogelijkheden om producten te pitchen aan het nationale- en internationale werkveld
  • De samenhang tussen de modules en de samenwerking tussen docenten bevorderen
  • De mogelijkheden voor samenwerking tussen docenten-docenten, docenten-studenten en studenten-studenten (ook jaargroep overstijgend) optimaliseren
  • Meer onderwijs op maat

De visie is in de afgelopen 3 maanden in goede samenwerking met het kernteam, de klassenvertegenwoordiging, de opleidingscommissie en de examencommissie vanaf de ground up vanaf dag 1 in samenwerking met studenten uitgewerkt en volledig vertaald naar een nieuw curriculum vanaf studiejaar 2021 2022. Dit nieuwe curriculum bouwt volledig voort op de ingeslagen weg in 2011, zal in de komende 2 maanden worden gefinetuned en is grotendeels al terugvertaald naar het toetsplan voor de periode Juni 2021. Studenten en docenten kunnen zich dan adequaat voorbereiden op de toetsperiode voor het aankomend semester en wij kunnen daarnaast binnen deze tijd waarin wijzigingen toch al noodzakelijk waren experimenteren met de nieuwe werkelijkheid die voor zowel de studenten, docenten als onderwijsorganisatie Minder Druk gaat worden met meer ruimte voor creativiteit.

Binnen dit project verliep het samenwerken grotendeels via Microsoft 365 / SharePoint. Bizar wat we in 3 maand met elkaar kunnen bereiken, ik ben blij met het resultaat!

Categories: Onderwijs

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.